Ædelgasreglen og kemiske bindinger

Forrige delemne
Emneoversigt
Næste emne
OBS:
Videoen er opdelt i 7 sekvenser – se oversigt til højre.
Se IKKE det hele på en gang – den varer over 18 minutter😉
Følg instruktionerne nedenfor og lav opgaver efter hver boks.

0:00 Sekvens 1: Grundstoffernes strukturer: Atomgitre, molekyler og frie atomer
3:00 Sekvens 2: Energiniveau og stabilitet – endnu en struktur: Iongitter
6:21 Sekvens 3: Ædelgassernes elektronstruktur
7:15 Sekvens 4: Ikke-metaller – elektronpardeling, kovalente bindinger og molekyler
9:15 Sekvens 5: Metaller – fælles elektronsky, metalbindinger og atomgitre
11:50 Sekvens 6: Ikke-metal + metal – Elektronoverførsel og ioner, ionbinding og iongitter
16:04 Sekvens 7: Opsummering: 3 måder at opfylde ædelgasreglen på og 3 typer af kemiske bindinger

Lavt energiniveau = Stabilitet

TiP: Sæt afspilningshastigheden på videoen op- 1.5x eller måske 1.75x

Se (KUN) sekvens 1 og 2 af videoen.
xxxxxxDu skal selv stoppe videoen på minuttal 6:21xxxxxxx

SPIL
Atomgitter, iongitter, molekyle eller frit atom?

Hvilken struktur har den kemiske forbindelse? Tjek om du har forstået de 2 første sekvenser:

Ædelgaselektronstruktur
Ikke-metaller og elektronpardeling
Metaller og fælles elektronsky

TiP: Sæt afspilningshastigheden på videoen op- 1.5x eller måske 1.75x

Se (KUN) sekvens 3, 4 og 5 af videoen.
xxxxxxDu skal selv stoppe videoen på minuttal 11:50xxxxxxx


Hvor mange elektroner deles? Hvilken ædelgasstruktur?
Elektronpardeling eller fælles elektronsky?

Ædelgaselektronstruktur
Metaller + ikke-metaller -> afgive/optage elektroner
+ en opsummering

TiP: Sæt afspilningshastigheden på videoen op- 1.5x eller måske 1.75x

Se sekvens 6 og 7 af videoen.
xxxxxxxxxxxVideoen er slut og stopper selv 😊xxxxxxxxxxxx


Hvor mange elektroner afgives/optages?
Hvilken ædelgasstruktur? Hvilken ladning?

SPIL: Opsummering
3 måder at opnå ædelgaselektronstruktur

SPIL og få facit til Opsummering
3 måder at opnå ædelgaselektronstruktur

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *